Koniec z missellingiem produktów finansowych i ubezpieczeń

Już 16 kwietnia 2016 r. zacznie obowiązywać przepis o zakazie missellingu zapisanym w ustawie o ochronie praw konsumentów, zgodnie z którym nie wolno będzie proponować klientom produktów finansowych, które nie są dopasowane do ich potrzeb.
Dodatkowo Komisja Nadzoru Finansowego wydała w dniu 22 marca rekomendacje dla ubezpieczycieli, dotyczące badania adekwatności produktu i systemu zarządzania produktem.
O ile system zarządzania produktem nie wydaje się niczym nowym, ponieważ podobne standardy cyklu życia produktu funkcjonują już na rynku finansowym, o tyle zasady badania adekwatności maja skutkować poprawą standardów obsługi klienta, które w ocenie klientów i Komisji były niewystarczające. Świadczyła o tym ilość reklamacji dotyczących zasad oferowania produktów ubezpieczeniowych wpływających do instytucji finansowych, KNF, UOKiK oraz toczących się postępowań sądowych. Oferowanie produktów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym lub ubezpieczeń, które nie chronią klienta zostanie znacznie utrudnione, być może nawet wyeliminowane, ponieważ zaproponowane rozwiązania przy oferowaniu produktu przypominają badanie zdolności kredytowej.

Z punktu widzenia Compliance bardzo ciekawym zagadnieniem jest kwestia zarządzania konfliktem interesów, w przypadku kiedy bank będzie oferował produkty ubezpieczyciela z własnej grupy kapitałowej.
KNF oczekuje, że rekomendacje zostaną wdrożone do 1 lipca 2016 r. lub ubezpieczyciele poinformują KNF, w jaki sposób zamierzają osiągnąć cele określone przez regulatora.

Treść rekomendacji znajdziecie pod tym linkiem na stronie KNF.

Możecie je także pobrać tutaj:

Rekomendacje dotyczące systemu zarządzania produktem

Rekomendacje dotyczące badania adekwatności produktu

 

Joanna Grynfelder
info@forumcompliance.com

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Matgorm pisze:

    Canadian Family Pharmacy Online Canada generic levitra professional Cheap Viagra From Usa Propiedades De Propecia Stilnox

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.